Witaj.
W tym poradniku umieszczonym na naszej stronie chciałem podzielić się z Wami paroma uwagami oraz obserwacjami dotyczącymi pianin cyfrowych. Mają one na celu ułatwić decyzję o wyborze pianina cyfrowego dla wszystkich chcących zakupić taki instrument. Tym samym nie będę zajmował się tu szczegółowymi opisami technicznymi poszczególnych modeli, bowiem można je naleźć na naszej stronie www. Tych kilka słów kieruję przede wszystkim do osób pragnących nabyć pianino do użytku domowego, zastosowań amatorskich, dla rodziców uczniów szkół muzycznych I-go i II-go stopnia oraz dla hobbystów.  Muzycy występujący na scenach zawodowo  mają świadomość swoich potrzeb i co za tym idzie, spośród szerokiej oferty różnych instrumentów wielu firm potrafią wybrać piano odpowiadające ich wymaganiom. Inaczej ma się sprawa z muzykiem-amatorem, bądź rodzicem kupującym być może instrument po raz pierwszy. Staje on przed dylematem wyboru spośród wielu firm i wielu modeli. Powstaje wiele pytań i co za tym idzie wiele odpowiedzi na różnych forach, w sklepach, w sieci. Można zwariować, a nie podjąć decyzję ☺ Dlatego postaram się pomoc w tym, na co zwrócić uwagę, czym się kierować przy wyborze instrumentu, co pozwoli na podjęcie najlepszej decyzji. Ta publikacja ma na celu pomóc w wyborze najlepszego instrumentu dla Twoich potrzeb i budżetu poprzez zwiększenie świadomości co jest Tobie potrzebne i do czego. Inaczej mówiąc: zmierzam do tego, że decyzja o zakupie konkretnego, wybranego modelu ma być Twoją decyzją, z nie decyzją internetu, sprzedawcy (w niczym im nie ujmując) oraz wszelakich forów.  Z mojej praktyki sprzedaży instrumentów wynika, iż zanim dokonasz wyboru powinieneś odpowiedzieć na parę pytań .Oczywistym jest, że w dobie szybkiego przepływu informacji będziesz szukał w sieci odpowiedzi na swoje pytania. Moje doświadczenie mówi, że najlepiej je zebrać, przemyśleć i zadać bezpośrednio w rozmowie ze specjalistą w salonie. Postaram się tu odpowiedzieć na niektóre zagadnienia, które powinny pomóc w wyborze instrumentu będącego najlepszym wyborem dla jego użytkownika. Na użytek tej publikacji metoda poniższa została przeze mnie nazwana „metoda odrzucania”. Polega ona na zadawaniu sobie pytań i odrzucaniu instrumentów, które nie będą dla Ciebie przydatne i odpowiadały Twoim potrzebom. Oto niektóre z nich:

1. Chcę kupić pianino, ale nie wiem, czy ma być to instrument klasyczny, czy instrument cyfrowy?
Osobiście stoję na stanowisku, że klasyczny instrument posiada pewne unikatowe cechy, które są charakterystyczne tylko dla instrumentów akustycznych, jednak obecny rozwój technologiczny pozwala na takie replikowanie brzmienia w instrumentach cyfrowych, że w zasadzie są one nie do odróżnienia. Do tego instrument elektroniczny posiada wiele cech i użytecznych funkcji niedostępnych w instrumentach klasycznych, takich jak:
-możliwość podłączenia słuchawek – sąsiedzi nie będą już narzekać na „hałas”, a Ty podczas ćwiczenia młodego adepta możesz oglądać bez problemu serial w TV lub samemu, nie męcząc domowników, grać do woli nawet w nocy,
- możliwość nagrywania – to opcja występująca w większości instrumentów, umożliwiająca na bieżąco w wygodny sposób korygować błędy,
- wbudowany metronom – nie musisz kupować oddzielnego urządzenia, teraz nauka pójdzie „równo”,
- funkcje lekcji – wiele firm w swoich rozwiązaniach zadbało o zupełnie początkujących muzyków i wyposażyło swoje instrumenty w tę przydatną funkcję, tak więc pierwsze kroki można stawiać samemu,
- złącze USB i możliwość podłączenia do komputera – gadżet, który nie jest niezbędny, a jednak jeśli jest, to cieszy i rozszerza o dodatkowe funkcje,
- wybór brzmień instrumentów – zazwyczaj producenci nie ograniczają się do jednego brzmienia fortepianu, a oferują dwa lub więcej do wyboru. Umożliwia to dostosowanie do Twoich potrzeb, daje możliwość gry brzmieniami np. z różnych epok. Konstruktorzy pomyśleli też o umieszczeniu głosów innych instrumentów jak pianino elektryczne, klawesyn, smyczki, organy klasyczne i elektryczne. Zazwyczaj brzmienia te są oferowane w 2-3 wariacjach. Jak widać możliwości są duże, natomiast moim zdaniem przeważająca w wyborze nie jest ilość dodatkowych brzmień, a jakość brzmienia podstawowego czyli fortepianu. W końcu piano ma być pianem i taki jest cel zakupu sprzętu, tak więc upieranie się przy gadżetach oraz innych brzmieniach kosztem brzmienia fortepianu nie jest najlepszym wyjściem.
Korzyściami przemawiającymi za wyborem instrumentu elektronicznego niewątpliwie są też następujące fakty:
- nie wymagają ani strojenia, ani także konserwacji na przykład filców, tłumików, młotków, co jest dodatkowym kosztem w instrumentach klasycznych. Oczywiście części mechaniczne także zużywają się w pianinach elektronicznych, jednak są to awarie rzadsze, a także zdecydowanie mniej kosztowne w naprawie. Pamiętaj, ze ćwiczenie na rozstrojonym i rozregulowanym instrumencie klasycznym nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a w zasadzie może jedynie szkodzić,
- nie są wrażliwe na pogodę i warunki atmosferyczne (w ramach zdrowia i rozsądku, bowiem gra na instrumentach w temperaturach ekstremalnych zazwyczaj kończy się źle zarówno dla sprzętu, jak i dla grającego),
- są łatwiejsze w transporcie oraz maja mniejsze rozmiary i wagę, co w przypadku mieszkania w bloku ma dość duże znaczenie.
Nowoczesny design oraz możliwość wyboru kolorystyki w większości modeli dopełnia całości obrazu, a tym samym przekonuje do zakupu instrumentu cyfrowego. Pamiętać jednak należy, że nic nie zastąpi oryginału, a na konkursie Chopinowskim uczestnicy grają  jednak na fortepianach akustycznych ☺

2. Nowe, czy używane?
To dość często zadawane pytanie, które wiąże się przede wszystkim z możliwościami finansowymi, ale nie tylko. Odpowiedzią na nie niech będzie parę wskazówek, na co powinieneś zwrócić uwagę oraz jakie mogą być konsekwencje decyzji zakupu instrumentu używanego. Jeżeli dokonałeś już rozpoznania i wiesz, jaki instrument jest Tobie potrzebny, pomyśl o tym, że instrument używany:
- z reguły jest instrumentem o starszej technologii, tym samym jego brzmienie może odbiegać  od nowych rozwiązań,
- części mechaniczne zużywają się podczas ćwiczenia, a nie zawsze informacja o stanie mechaniki jest rzetelna,
- nawet jeśli otrzymasz gwarancję, nie będzie ona pełna i będzie pochodzić z drugiej ręki,
- kupujesz instrument prywatnie i nie zawsze jest to bezpieczne, bowiem nie znasz pochodzenia instrumentu.
Udając się do salonu możesz zawsze liczyć na pomoc fachowca zarówno przy wyborze instrumentu jak i po sprzedaży, jeśli taka pomoc będzie potrzebna. Chcę tu podkreślić, że nie jest moim celem odwodzenie kogokolwiek od zakupu instrumentów używanych, bo przecież rynek wtórny istnieje i naturalnym jest sprzedaż/wymiana instrumentu posiadanego na nowy etc. Pragnę jedynie zwrócić uwagę na mogące wynikać z takiego zakupu niepotrzebne problemy, których można uniknąć. Po prostu bądź uważny ☺

3. Nowy, ale z najniższej półki?
To kolejne ważne zagadnienie, które warte jest paru zdań. Często w mojej praktyce spotykam się ze zdaniem: „proszę o pomoc w wyborze instrumentu, jednak nie chcę wydać większej kwoty, bo nie wiem, czy dziecko będzie grało i czy zainteresuje się tematem (instrumentem) i stąd nie chcę inwestować”.  Zdanie to, choć z punktu widzenia ekonomii zrozumiałe i jasne, obarczone są jednak
w moim przekonaniu błędami w założeniach:
-  brzmienie najtańszego instrumentu z reguły nie jest najwyższej jakości, natomiast dziecko utrwala sobie pierwsze wrażenia (brzmienie) jako wzorzec, stąd starania aby był on możliwie najwyższej jakości,
- zainteresowanie instrumentem będzie wzrastało wraz z jego możliwościami nigdy zaś odwrotnie. Instrument słabszy nie wzbudzi dużego zainteresowania; jego możliwości zostaną dość szybko odkryte, a tym samym nie przełoży się na „chęć ćwiczenia” na nim,
- pianino klasyczne, nawet używane kosztuje dużo więcej, tak więc porównaj ceny i ze spokojem poczekaj chwilę, a odpowiedź przyjdzie sama,
- wydatek na instrument jest wydatkiem jednorazowym, ale jest to inwestycja na lata. Dobrze zainwestowany kapitał zawsze procentuje.
W tym miejscu pragnę także zaznaczyć, że warto zaufać sprawdzonym markom. Zwróć uwagę, czego używają zawodowcy na estradach, na czym ćwiczą. Producenci uznanych marek z reguły oferują więcej: może to być wydłużony czas gwarancji, dobry dostęp do serwisu, nowoczesna technologia itd. Płacisz za coś wymiernego, marka bowiem zobowiązuje. Wiodące na rynku to obecnie: Roland, Yamaha, Kawai. Mniej znanymi, ale także liczącymi się są: Kurzweil, Korg i Casio. Moim zdaniem należy unikać firm o nieznanej nazwie i pochodzeniu by zniwelować możliwość kłopotów z gwarancją i serwisem.

4. Rodzaj czyli podział, dla kogo i po co?
Chcąc wybrać instrument, który będzie optymalnym rozwiązaniem dla Twoich potrzeb, powinieneś zadać sobie parę krótkich pytań i na nie odpowiedzieć. W ten sposób będziesz miał pewność, że niczego nie pominąłeś i efekcie końcowym kupisz to, co jest Tobie potrzebne. Właśnie tu przydaje się metoda „odrzucania”, co pokazane będzie za moment. Pianina elektroniczne możemy podzielić stosując wiele kryteriów. Podstawowym będzie podział ze względu na budowę,  co za tym idzie wymiary i wagę, a także możliwości transportu. Podział przedstawia się następująco:

Home piano – jak sama nazwa wskazuje jest to instrument do domu. Stacjonarny, zastępujący tradycyjne pianino klasyczne do ćwiczenia, zabawy, gry i po prostu do radowania się muzyką w zaciszu pokoju. Mniejszy i lżejszy od akustycznego, jednak nie jest on przewidziany do ciągłej zmiany miejsca.

 

 

 

Roland HP-603

Compact piano – czyli instrument kompaktowy, o mniejszych gabarytach, a przede wszystkim wadze. Z reguły składa się ze statywu oraz nakładanego nań instrumentu „właściwego”. Jest mobilny, lżejszy, łatwy w transporcie i znakomicie sprawdza się w podróży lub przy częstych zmianach miejsca pobytu. Będzie Ci znakomicie służył w podróży lub w mieszkaniu o małych gabarytach, gdzie może wystąpić konieczność częstej zmiany miejsca lub chowania instrumentu. Niedogodnością w takim rozwiązaniu może okazać się mała moc głośników ze względów gabarytowych właśnie, jednak coś kosztem czegoś. 

Yamaha P 45

Gwoli informacji możesz spotkać się jeszcze z nazwą stage piano czyli instrumentami przeznaczonymi na scenę dla zawodowców. Niektóre z nich mogą spełniać stawiane im wymagania, ale w większości wypadków nie posiadają one swojego systemu nagłośnienia, a także posiadają funkcje znajdujące zastosowanie na estradzie (niekoniecznie potrzebne Tobie) za które płacisz. Stąd też nie będę tu ich omawiał.

Po wstępnym wyborze czyli właśnie „odrzuceniu” tego, czym nie jesteśmy zainteresowani czas na następne pytanie dla kogo? Jasna i pełna odpowiedź na to pytanie pozwoli nam znów zawęzić poszukiwania. Przykładowo jeśli odpowiedzią będzie „potrzebuję instrumentu dla dziecka, które uczy się na skrzypcach, a pianino jest dodatkowym instrumentem”, wtedy posiadamy informację, że instrument nie musi mieć takiej klawiatury, jaka będzie niezbędna uczniowi uczącemu się na fortepianie jako instrumencie głównym czy studentowi. Nadmienię, że jestem wyznawcą zasady, że im wyżej, tym lepiej – więc bardzo dobry instrument, jeśli taką inwestycję chcemy poczynić, z pewnością nie zaszkodzi, natomiast w drugą stronę niestety tak (znów podkreślę, ze jest to inwestycja na lata!). Jako, że jeden obraz warty jest tysiąca słów przytoczę tu porównanie. Jeśli chcę nauczyć się prowadzenia TIR-a i uczę się jeździć osobówką, to nie mogę oczekiwać efektu w postaci choćby wyczucia odległości, umiejętności prowadzenia „na lusterka” itd. Niby to i to jest samochodem, jednak efekty zupełnie inne. Poniżej przedstawiłem niektóre rodzaje klawiatur i ich przeznaczenie.
Po co? Czyli edukacja albo rozrywka. Poszukując instrumentu, który ma służyć nie tylko do nauki ale też szeroko pojętej rozrywce i zabawie, określ sobie, czego wymagasz od instrumentu. Jeśli instrument ma odtwarzać pliki MIDI lub mp3 – po prostu powinien taką funkcję posiadać. Jeśli chcesz bawić się w kompozytora, pomyśl o możliwości podłączenia instrumentu poprzez złącze USB lub MIDI. Możesz też zapragnąć śpiewać więc i to pragnienie niektóre instrumenty mogą zaspokoić, bowiem posiadają one wejście mikrofonowe, możliwość akompaniamentu (tak, jak w keyboardach) i wiele, wiele innych. Jednak powróćmy do naszego podstawowego tematu, którym jest pianino elektroniczne jako instrument mający zastąpić pianino tradycyjne. Jeśli będziesz miał jakieś pytania chcąc dowiedzieć się więcej na temat możliwości instrumentów cyfrowych, a chęcią pomogę drogą
e-mail. Zawsze także możesz zwrócić się o pomoc i poradę do dobrego salonu muzycznego.

5. Co powinno mieć pianino elektroniczne – czyli podstawowe pojęcia.
Pianino to przede wszystkim klawiatura i brzmienie.
Klawiatura – pianino akustyczne posiada 88 klawiszy oraz specyficzną budowę mechaniki młotkowo-tłumikowej. Tym samym elektroniczny brat klasycznego instrumentu analogicznie musi posiadać dokładnie taką samą ilość klawiszy. Instrumenty posiadające mniejszą ilość (zdarzają się 76-cio lub 61-no klawiszowe) mają inne przeznaczenie (dla zawodowych muzyków na estradę lub do studia) i z pewnością nie nadają się dla uczniów, początkujących muzyków lub po prostu jako zastąpienie klasycznego pianina. Ważną rzeczą jest, aby była ona dynamiczna. Oznacza to, że powinna reagować tak samo, jak klawiatura klasyczna; gdy uderzysz w nią mocniej – dźwięk będzie głośny, a przy słabszym – zabrzmi ciszej. Na całe szczęście w chwili obecnej nie zdarzają się pianina elektroniczne bez klawiatury dynamicznej, tym niemniej warto zwrócić na to uwagę ze względu na fakt, iż „przejście” na instrument klasyczny w przypadku jej braku może być znacznie utrudnione.
Zazwyczaj przy opisie klawiatury producenci zamieszczają informacje o jej rodzaju i właściwościach. Pomimo różnego nazewnictwa u różnych producentów klawiatury można z grubsza podzielić następująco:
- standardowa – wbudowana w niektórych popularnych instrumentach i przeznaczona dla amatorów, na początek nauki,
- ważona – w chwili obecnej najpopularniej stosowane rozwiązanie symulujące ciężar klawisza po prawej (górny rejestr) i po lewej (rejestr basowy) stronie instrumentu. Pewnie widziałeś już budowę pianina lub fortepianu i zwróciłeś uwagę na fakt, iż struny a tym samym młotki w nie uderzające są w rejestrze górnym „cieńsze” a w rejestrze basowym „grubsze”. Tym samym ich waga się różni i jest to odczuwalne na klawiaturze. Oczywiście różnica ta nie jest wielka i wynosi ok. 4-5 gram, jednak dla zawodowców ma ona znaczenie.  Ten rodzaj klawiatury posiada zazwyczaj 5 stref różnej wagi klawiszy,
- progresywnie ważona – zasada jest taka sama, jak powyżej z tą różnica, ze każdy klawisz posiada swoją ściśle określoną wagę dokładnie, jak w instrumentach akustycznych.
Klawiatury dzielą się także ze względu na materiał wykonania. W tańszych modelach jest to tworzywo, w droższych białe wykonane są z drewna, a te najlepsze w całości są drewniane.
Większość dobrych klawiatur wyposażona jest poprzez producentów w funkcję tzw. wymyku młotka. Jest to mechanizm, który posiadają wszystkie klawiatury w instrumentach akustycznych. Pozwala on na szybką repetycję dźwięku i reguluje działanie klawisza podobnie jak w mechanizmie zegara.
Moim zdaniem nie jest to dodatek, a rzecz niejako niezbędna przy wyborze rodzaju klawiatury. Miłym dodatkiem jest także pokrycie klawiszy specjalną masą symulującą kość słoniową, a niektórych wypadkach heban. W ten sposób dość znacząco poprawia się komfort gry poprzez zapobieganie poślizgowi palców. Producenci zaznaczają ten fakt poprzez nazewnictwo „Ivory” w odniesieniu do białych klawiszy jako kość słoniowa i „Ebony” w odniesieniu do czarnych, jako heban. Nie jest to dodatek niezbędny, jednak bardzo miły w dotyku. Fajnie, jak jest.

Klawiatura

Powyższe zdjęcie ilustruje zasadę działania klawiatury z mechanizmem młoteczkowym w instrumencie elektronicznym z klawiszami drewnianymi. Mechanizmy poszczególnych producentów mogą się różnić, jednak pokazana tu jest sama zasada działania.

Brzmienie – tak samo ważna, jak jakość klawiatury jest jakość brzmienia. Każdy producent ma swoją technologię „wytwarzania” dźwięku i nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, która jest najlepsza. Dla naszych potrzeb nie ma potrzeby wgłębiać się w techniczne szczegóły metod samplingu, bowiem nie te wiadomości są tu najważniejsze. Wystarczy świadomość szybkiego postępu technologicznego (analogicznie do postępu w świecie komputerów) który powoduje, że w praktyce odróżnienie dźwięku instrumentu klasycznego od cyfrowego staje się w zasadzie niemożliwe lub bardzo trudne. Mówię tu o wiodących producentach podsiadających swoje laboratoria badawcze. Pierwszym weryfikatorem jakości podstawowej barwy fortepianu jest nasze ucho. Z pewnością słyszałeś, jak brzmi fortepian koncertowy i porównanie tych barw daje odpowiedź. Wydaje się, że w chwili obecnej najwierniejszą i zbliżającą się „do ideału” jest technologia japońskiej firmy Roland o nazwie SuperNATURAL Piano Modeling umieszczona m.in. w serii HP-603/HP-605, ale czy jest ta najlepszą dla Ciebie? To kwestia, którą musisz rozstrzygnąć w sobie (zawsze możesz liczyć na pomoc w salonie muzycznym). Moim zdaniem powinien to być wybór jak pisałem wcześniej pomiędzy wiodącymi producentami jak: Roland, Yamaha, Kawai. Warte uwagi są też Kurzweil czy Korg. Wybór nie powinien być dziełem przypadku ale pamiętaj, że z instrumentami jest podobnie, jak z wyborem samochodu. Jeden stawia na firmy niemieckie, ktoś inny na francuskie itd. Każdy ma swoje preferencje i stąd nie ma jednoznacznych rankingów, w naszym przypadku rankingów barwy.
W tym miejscu poruszę najważniejszą chyba sprawę dotyczącą jakości barwy. Bardzo ważne jest, aby brzmienie fortepianu było wysokiej klasy, bowiem dziecko zapamiętuje barwę pierwszego instrumentu, jako wzorzec, do którego podświadomie będzie porównywał inne instrumenty.

Polifonia – to następny istotny element na który powinieneś zwrócić uwagę. Termin ten, a w zasadzie podana liczba oznacza maksymalną ilość głosów (nie dźwięków) możliwych do wydobycia w tej samej chwili. Napisałem głosów dlatego, że na jeden dźwięk może składać się więcej składowych. Technika gry na fortepianie wymaga wykorzystania dziesięciu palców u obu rąk, jednak należy pamiętać o tym, że z czasem będziesz używał pedału przedłużającego (sustain) dźwięk. W chwili obecnej producenci oferują instrumenty o polifonii 128 głosów i więcej. Najmniejszą ilością głosów powinna być polifonia 64-ro głosowa, aczkolwiek im więcej, tym lepiej (tym wyższa klasa instrumentu).

Ilość pedałów – jeden? Czy może trzy? Oto jest pytanie. Instrumenty klasyczne posiadają trzy pedały umożliwiające „sterowanie” dźwiękiem; służą do zmiany charakterystyki dźwięku. I tak:
Prawy – zwany pedałem forte, a w pianinie cyfrowym najczęściej sustain. Jego działanie jest zawsze takie same i polega na „przedłużeniu” dźwięku, który wybrzmiewa nieprzerwanie po zwolnieniu klawisza. Użycie powoduje możliwość wybrzmienia większej ilości dźwięków i przez to powoduje ich „spotęgowanie”, stąd nazwa forte (z włoskiego głośno).
Lewy – piano (z włoskiego cicho) w pianinie cyfrowym nazwany został soft. Właściwa nazwa to „una corda”, co oznacza „jedna struna” i zmienia brzmienie na bardziej delikatne i przytłumione.
Środkowy – sostenuto ma podobne działanie jak prawy, z tą różnicą, że pozwala podtrzymać tylko wybrane dźwięki, a pozostałe grać w sposób normalny. Pedał ten jest rzadko używany tak w muzyce klasycznej, jak i rozrywkowej.
Wniosek z tych rozważań jest taki: jeden pedał (forte, sustain) być musi, pozostałe dwa być powinny, choć na początkowym etapie nauki nie są one niezbędne.

 

Pedals

Razem (brutto): 0,00 zł